European Copyright Society konferencia

A European Copyright Society (ECS) a legkiválóbb európai szerzői jogászok közössége. Az idei éves konferenciájuk alkalmával a pandémia időszakában jelentkező szerzői jogi kihívásokra fókuszáltak. Abban a kivételes megtiszteltetésben volt részem, hogy vendégelőadóként a rendeleti jogalkotás útján még tavaly átültetett digitális oktatási szabad felhasználások magyar tapasztalatairól beszámolhassak a rendezvényen.

A konferencia két nagy blokkra bomlott. Elsőként, Estelle Derclaye moderálása mellett, a szerzőket és előadókat megillető díjazással kapcsolatos kérdésekről hallottunk. Így Bernt Hugenholtz a szerzői szerződési jog uniós harmonizációjáról (illetve annak érdemi hiányáról) és a holland tapasztalatokról, Raquel Xalabarder a CDSM-irányelv 18. cikkében is megfogalmazott megfelelő és arányos díjazás követelményéről, annak fogalmi alapvetéseiről és átültetési kihívásairól, Martin Kretschmer a CDSM-irányelv 22. cikkében megfogalmazott, és a szerzői díjazások növelését és a művek bővebb elérését is biztosítani hivatott visszavonási jogról (és annak érezhető háttérben maradásáról), Valérie-Laure Benabou és Ole-Andreas Rognstad pedig az előadóművészeket megillető díjazásról beszélt az EUB tavaly közzétett RAAP döntése fényében.

A második panelt oktatási, kutatási és kreatív/kifejező tevékenységekkel kapcsolatos szerzői jogi kérdéseknek szánták. Itt elsőként én ismertettem a CDSM-irányelv 5. cikkének magyar (még tavalyi) átültetésével kapcsolatos tapasztalatokat. Séverine Dussolier az e-haszonkölcsönzéssel, valamint az e-könyvek online szolgáltatásával kapcsolatosan továbbra is érzékelhető dilemmákra és folyamatban lévő perekre hívta fel a figyelmet, különös figyelmet arra, hogy miként kellett (volna) támogatni a forrásokhoz való hozzáférést a pandémia ideje alatt. Végül Lionel Bently következett, aki egy csöppet sem egyedi, de az Egyesült Királyságban jól dokumentált problémára, az oktatási előadások egyetemi rögzítésével kapcsolatos szerzői jogi problémákról számolt be: kell-e engedély ehhez az előadótól vagy sem, milyen jogok keletkeznek a rögzített felvételen, előadás-e egy egyetemi előadás szerzői jogi értelemben stb.?

Sajnos a konferencia további részéről, így Tatiana Synodinou, Alain Strowel és Christophe Geiger prezentációját – családi okokból – már nem tudtam meghallgatni, pedig a szöveg- és adatbányászatról, valamint a 17. cikkről értekeztek, vélhetően sikeresen.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük