Leonardo da Vinci és alkotásai a popkultúrában

A da Vinci emlékév tiszteletére készült bejegyzéseinkben több szempontból is megvilágítottuk már, hogy a reneszánsz polihisztor személyének, műveinek és találmányainak művészet- és kultúrtörténeti jelentőségét. A mostani bejegyzésben viszont könnyedebb vizekre hajózva arra keressük a választ, hogy da Vinci milyen lenyomatot hagyott a halála után több száz évvel kialakult popkultúrában.

Elöljáróban máris le lehet szögezni, hogy nehéz lenne még egy olyan személyt mondani, aki ilyen erős hatással lett volna a tudomás és a művészetek egyes területeire, ideérve a popkultúrát is. Da Vinci személye és alkotásai évszázadokon átgyűrűzve, újra és újra felbukkannak regényekben, filmsorozatokban, számítógépes játékokban vagy éppen képregényekben.

Raffaello Santi: Athéni iskola, részlet

Mindezek közül elsőként szeretnénk megemlíteni a világtörténelem talán egyik első cameo-ját, ugyanis Raffaello Santi “Athéni iskola” című művén az ókori görög filozófusok megfestése során kortársait vette alapul, Platon megformálásához pedig a közhiedelem szerint Leonardo volt a kiindulási pont.

Leonardo mester személye számos más későbbi alkotásban is feltűnt, hiszen láthattuk például a Star Trek-ben – ahol egy 6000 éves, halhatatlan, humanoid idegenként jelenik meg -, a Futurama-ban – ahol a Vinci bolygóról származó űrlény volt -, a Family Guy-ban – ahol az egyik karakter, Stewie felmenőjeként láthatjuk -, de szerepelt videojátékban (pl. az Assassin’s Creed sorozatban, találmányai kíséretében), egész estés rajzfilmben (Mr. Peabody és Sherman kalandjai) és képregényben is – ahol a reneszánsz Batman (!) mestere volt -, és 2014-ben az Epic Rap Battles of History YouTube csatornán még rappelni is hallhatjuk a Tini Nindzsa Teknőcök kíséretében – akik közül az egyik szintén a Leonardo nevet viseli.

Mr. Bean, mint Mona Lisa

Da Vinci szerzői alkotásai ugyancsak kiemelést érdemelnek, ugyanis pl. híres festményei nyilvánvaló kultúrtörténeti jelentőségükön túl számtalan szerzőt megihlettek, műveit számtalan alkalommal dolgozták át, újabb és újabb interpretációt keresve és kontextust adva az eredeti alkotásoknak. Az utolsó vacsora kapott már például LEGO, mesefigura, Lost, Dr. House, Simpson család, South Park, Apple, bohócos, Nintendo, furcsa sütifej, Csillagok háborúja és számtalan más témájú feldolgozást. Ebből persze a Mona Lisa sem maradt ki, a festménynek létezik ujjbegyes, Whoopi Goldberg-es, szelfizős, Play Mobile-os, Csillagok háborújás (Mona Leia), macskás, macskás, macskás, cicás, macskás, macskás, LEGO-s és Spongyabob kockanadrágos újragondolása is.

A Mona Lisa egyébként megjelenik a Panic! at the Disco együttes The Ballad of Mona Lisa című (egyébként steampunk stílusú videoklipet kapott) dalában is, a zenére áttérve pedig meg lehet még említeni a Red Hot Chili Peppers Californication című videoklipjét, ahol az együttes egyik tagja, John Frusciante a híres, helikopter-szerű repülő alkalmatosságon látható a háttérben.

Nyilvánvalóan nem lehet elmenni az egyik legismertebb könyves és filmes feldolgozás, a Da Vinci kód mellett sem, amely több ponton érintette Leonardo mester szellemi hagyatékát. De számos más filmalkotás is van, amely hol pontosabban, hol szabadabban érinti da Vinci életét, ilyen például az 1919-es némafilm, az 1971-es, olasz La Vita di Leonardo Da Vinci és a 2000-es Leonardo című mini-sorozatok vagy a legfrissebb, Da Vinci démonai című sorozat.

Az utolsó vacsora, macskákkal

Bár nem különösebben bonyolult kérdés, egy gondolat erejéig érdemes kitérni a számtalan átdolgozás és popkulturális utalás jogi oldalára is: Leonardo de Vinci személyét, képmását a modern jogi rendszerek életében személyiségi jogok formájában, halála után pedig kegyeleti jogokként védenék, ez utóbbival az örökösök rendelkeznének. Ugyanakkor mivel da Vinci közvetlen örökösei nyilván nem élnek, így képmás felhasználásához nincs szükség külön engedélyre. A szerzői alkotások tekintetében a modern védelmi idő a szerző teljes életét, és a szerző halálától számított hetven évet öleli fel, ugyanakkor nem képezi vita tárgyát, hogy da Vinci alkotásai szerzői jogi szempontból közkincsnek számítanak, tehát felhasználásuk szintén nem kötött engedélyhez, díjazási jog nem kapcsolódik hozzájuk. Ugyanakkor a közkincs egyéni-eredeti átdolgozása eredményezhet szerzői jog által védett művet, ezért ezen alkotásokat önálló védelem is megilletheti.

Bár a fenti példák csupán töredékét jelentik annak a számos utalásnak, átdolgozásnak, derivatív alkotásoknak, amelyek da Vinci műveihez kapcsolódnak, látható, hogy Leonardo mester életműve szinte páratlan hatással volt az őt követő alkotókra.

A bejegyzéshez felhasznált képek a tumblr.com oldalról származnak.

7 thoughts on “Leonardo da Vinci és alkotásai a popkultúrában”

  1. Dr. Mezei Péter says:

    Dávid, köszönjük a kiváló és vicces összefoglalást. Mégis megszakad a szívem, hogy az egyik legfontosabb pop-kulturális utalást elfelejtetted: a Tini Nindzsa Teknőcöket. Leonardo, Raffaello, Donatello és Michelangelo kalandjait. (Bármily ócska gondolat is, hogy négy teknős – és egy patkány – egy radioaktív lötyitől óriásira nő, megtanul beszélni, majd a patkány, aki egy nagy harcos szelídített állata volt, megtanítja a teknősöket kungfuzni. És a kedvenc ételük a pizza…) A mesében/filmben amúgy Leonardo a végtelenül akkurátus fővezér – aranyos utalás LdV kulturális örökségére. Érdekes módon azonban a másik három karaktert elég gyatrán találták el: Raffaello volt a nagy agresszív, ami a szívén, az a száján karakter, ez – csekély reneszánsz ismereteim alapján – kevésbé jellemezte Raffaello Santit. Sokkal inkább volt igaz ez Michelangelo Buonarottira, aki az élettől és saját gátlásaitól (valamint testi problémáitól is) megrekedt ember volt – hatalmas művészeti örökséggel, és nem olyan hebehurgya poéngyár, mint a mesebeli Michelangelo. Sajnos Donatellóról – aki amúgy az előző három, egy korban élt reneszánsz mestert megelőzően alkotott – sok információm nincs, de szerintem ő sem lehetett olyan “laza csávó”, mint mesebeli avatárja. Ezzel együtt is gyermekkorom meghatározó eleme volt a film, a mese és a képregény is. Ezért sem maradhat ki ebből a felsorolásból 🙂

  2. dr. Ujhelyi Dávid says:

    Vérig vagyok sértve, a Tini Nindzsa Teknőcökről is megemlékeztem “[…] és 2014-ben az Epic Rap Battles of History YouTube csatornán még rappelni is hallhatjuk a Tini Nindzsa Teknőcök kíséretében – akik közül az egyik szintén a Leonardo nevet viseli.”) 😀

  3. Dr. Mezei Péter says:

    Hm, Dávid, ezt benéztem. Egyáltalán nem láttam. Akkor az okoskodásomnak csak az a része marad releváns, hogy eltalálták-e a karakterek fejlesztői a tini nidzsák személyiségét. Köszönöm, hogy vakságomra felhívtad a figyelmemet!

  4. dr. Ujhelyi Dávid says:

    Semmi gond, könnyű elveszni a sok macskás átdolgozás között 🙂

  5. Farkasné Márti says:

    Ha valaki felületesen olvassa, akkor el lehet tévedni! Ezért is tanulságos a véleménynyilvánítás! Üdv. amamoca

  6. Munkácsi Péter says:

    A zenei referenciáknál nem hagyható ki a Siouxie and The Banshees ‘Face To Face’ c dal klipje sem (többszörös popkulturális utalásokkal, a “Batman visszatér” betétdalaként): https://youtu.be/zpaqBXc5MTk

  7. Dr. Mezei Péter says:

    Szia Péter, köszi a kiegészítést 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük