Hírmorzsák #6.13
Blurred Lines fellebbezés benyújtva. De La Soul, sampling és szerzői jog. Infografika az uniós korlátozásokról és kivételekről. Stream-ripping: egyszerű, de nagyszerű jogvita. Ars Boni interjú Békés Gergellyel. – Hírmorzsák #7.13.
Blurred Lines fellebbezés benyújtva – A blogunk által is folyamatosan nyomon követett „Blurred Lines” ügyben, egyáltalán nem meglepő módon, az első fokon vesztes alperesek időben benyújtották fellebbezésüket. Mi tagadás, jómagam is úgy gondolom, hogy okkal, és hogy a fellebbviteli bíróságnak a javukra kellene majd ítélnie az ügyben. Fejleményekkel továbbra is jelentkezni fogunk!
De La Soul, sampling és szerzői jog – Az elmúlt időszak talán legérdekesebb, samplingeléssel kapcsolatos újságcikkjét a New York Times közölte még néhány hete, én csak most jutottam oda, hogy elolvassam. Kiválóan érzékelteti, hogy milyen vélemény-különbség alakulhat ki a hanglemezkiadó és a zenészek között az olyan,még az 1980-as évek során készített albumok digitális értékesítésével kapcsolatosan, amelyek tele vannak tömve – az esetek jelentős részében engedély nélkül hasznosított – hangmintákkal. Nagyon tanulságos. Egy jövő évre tervezett, samplingeléssel kapcsolatos tanulmánynak azt hiszem, hogy megvan a bevezető része.
Infografika az uniós korlátozásokról és kivételekről – Akit érdekelnek a szerzői jogok, és azon belül is a korlátozások és kivételek, sőt, még az EU-s szerzői jog is, akkor annak íme egy kiváló weboldal, ahol térképes módszerrel, egyértelmű színekkel összefoglalják, hogy az EU InfoSoc-irányelvében foglalt korlátozásokat és kivételeket a tagállamok miként harmonizálták. Köszönet a linkért Ujhelyi Dávid blogger társunknak. A weboldalról elérhető, Magyarországra vonatkozó adatok szolgáltatásában pedig a jelek szerint Grad-Gyenge Anikó kolléganőnk is közreműködött.
Stream-ripping: egyszerű, de nagyszerű jogvita – Legalábbis azt hiszem állíthatom, hogy az évek óta létező, YouTube videók rippelését lehetővé tevő alkalmazások szembenézhetnek azokkal a következményekkel, amelyekkel eddig nem igazán foglalkoztak. Nevezetesen azzal, hogy egy olyan szolgáltatás nyújtása, amelynek a segítségével az emberek megkerülik a YouTube azon funkcióját, amely alapvetően kizárja a hangfelvételek letöltését, legkevesebb közvetett szerzői jogsértést valósít meg, bár a felperesi keresetlevél szerint (51. pont) közvetlen szerzői jogsértést is megvalósítanak a YouTube-mp3.org weboldal üzemeltetői. Azt hiszem ez is egyike lehet azoknak a pereknek, amiket a közeljövőben többször is előhúzunk majd a kalapból.
Interjú Békés Gergellyel – Új bloggertársunkkal, az EJI jogtanácsosával az Ars Boni készített interjút, idézem:
Mennyit és hogyan kap meg egy előadóművész az általunk fizetett előfizetési díjból? Mi történik, ha meg sem kapja a művéért, alakításáért jussát? Szembe lehet szállni a zeneipar “nagyágyúival”? A szerzői jogok magyar helyzetéről és a Deezer-perről beszélgettünk az Előadóművészi Jogvédő Iroda jogtanácsosával, Dr. Békés Gergellyel.