Ahol Coca-Cola árad az utcákon
Párizsban beköszöntött az ősz, és Coca-Cola árad az utcákon, de még inkább a metróban. A Coca-Cola ugyanis párizsi limitált kiadással jelentkezett nemrégiben a My Little Paris oldallal, pontosabban annak illusztrátorával együttműködésben. Az üvegeken Párizs jellegzetes negyedei elevenednek meg, mint a Montmartre, a République, az Opéra vagy éppen a Pigalle.
Az ital marketingkampányának részeként pedig néhány metrómegállót teljes egészében pirossal borított be az ismert cég, valahogy így:
?MÉTRO PIGALLE
? Après l'excellent reportage d' @EliseLucet de #CashInvestigation, il est plutôt cocasse de découvrir le nouvel habit publicitaire @cocacolafr que revêt la station de métro du #Paris9#quartiersenbouteilles pic.twitter.com/Ww640kZfl0— François PLAINE (@francoisplaine) September 12, 2018
És hogy mi köze ennek az egésznek a szerzői joghoz?
A kampány részeként a Pigalle negyedhez az alábbi szöveget illesztették a marketingesek:
„l’amour court les boulevards„.
Csakhogy a párizsiak számára egyértelműnek tűnik, hogy ez a Wilfried álnéven alkotó graffitiművész „l’amour court les rues„ (szabad fordításban: szerelem árad az utcákon) híres tagjére igen-igen hasonlító szlogen.
Innen pedig adódik az egyértelmű szerzői jogi kérdés: a graffitik vajon állhatnak-e szerzői jogi oltalom alatt? A francia jogirodalom álláspontja alapján, amennyiben megfelelnek az egyéni-eredeti jelleg kritériumának, igen. A bíróságok is hajlamosak egyébként úgy ítélni, hogy egy alkotás efemer jellege nem akadálya az oltalom fennállásának.