Hírmorzsák #5.8
Fizikai műpéldány a digitális fájl? Music Hungary 2015. Az igazi nagymenő. Kellően rugalmas-e a holland szerzői jogi törvény? Sampling ítélet Németországból. – Hírmorzsák #5.8.
Fizikai műpéldány a digitális fájl? – Az 1709Blog egy rettentően érdekes ítéletről számolt be, amely Franciaországból érkezik. Eszerint a bíróság elmarasztalt egy fotóst, aki a évtizedeken keresztül egy fotóügynökségnek dolgozott, és az analóg korban a filmszalagokat, a digitális korban pedig a fotóművészeti alkotásokat tartalmazó digitális fájlokat adta át az ügynökségnek, illetve ruházta át a vagyoni jogait az ügynökségre. A fotós ugyanakkor több fotót is posztolt a Facebook profilján, ami miatt a felperes ügynökség beperelte. Az ítélet legérdekesebb eleme szerint a bíróság a digitális fájlt fizikai műpéldánynak („tangible copy”) minősítette. Ez egyelőre „első fecske” az én ismereteim szerint, mégis nagyon érdekes felvetés. (Sajnos franciául nem tudok, az ítéletet nem fogom tudni elolvasni, így a véleményem is csak a fentiekre korlátozódik.)
Music Hungary 2015 – Nyilvánosságra hozták a Music Hungary 2015 esemény – május 28-29-ei – programját. Sok érdekes beszélgetés várható a zeneipar hazai helyzetéről.
Forrás: The Guardian |
Az igazi nagymenő – Kiváló és vicces hírről olvastam elsőként az MTMI weboldalán, majd utána más portálokon is. Eszerint Frank Sivero filmszínész, aki a Nagymenők című maffia kultfilmben alakította Frankie Carbone szerepét, 250 millió dollárra perelte a Simpson család gyártóit, mivel állítása szerint a filmben alakított karakteréről mintázták a rajzfilmben Louis-ra keresztelt nevű szereplő alakját. A keresetre a Fox-nak is reagálnia kell, de aligha hihető, hogy Sivero sikerrel fog járni. Igaz, úgy tűnik, nagyon lelkesen védi filmbéli karakterét, mert nemrég egy éttermet is perbe fogott az engedélye nélkül árult Frankie Carbone szendvicsek miatt.
Kellően rugalmas-e a holland szerzői jogi törvény? – Lucie Guibault a Kluwer Copyright blogon tette közzé kritikai észrevételét egy olyan tanulmánnyal kapcsolatban, amely szerint a holland szerzői jogi törvény viszonylag rugalmatlan a korlátozások és kivételek szabályozását illetően. Megvallom őszintén, ez a végkövetkeztetés engem is meglep, mert sosem gondolnám a hollandokról, akik az ACI Adam döntésig engedték az illegális forrásból történő magáncélú többszörözést, végső soron pedig a fájlcserélést, hogy ne lennének elég rugalmasak e téren…
Dark Sanctuary (Forrás: Gothic Paradise) |
Sampling ítélet Németországból – Sajnos nem jogerős egyelőre… A tényállás szerint a Bushido névre hallgató német rapper engedély nélkül hangmintázott a francia Dark Sanctuary gótikus zenekar hangfelvételeiből, méghozzá a zenei sávokból (a dalszövegből sosem). Az átlagosan 10 másodperces hangminták aztán 13 Bushido felvételben ismétlődtek („loop”), melyeket a rapper saját dalszövegével egészített ki. A Szövetségi Legfelsőbb Bíróság (BGH) az alsó bíróság döntését megsemmisítve új eljárás lefolytatását rendelte el. Egyrészt elvetette a fórum a dalszövegíró felperes kereseti követelését (mivel a szövegeket Bushido sosem hangmintázta), illetve azt sem tartotta bizonyítottnak a BGH, hogy a samplingelt hangminták jogvédelemre méltó tartalmak lennének. Remélem, hogy a jövőben még olvashatunk erről az ügyről.