Módosítás előtt áll a spanyol szerzői jogi törvény. A BitTorrent filmek gyártására készül. Az amerikai szerzői jogi védelmi idő történeti fejlődése. Dal+Szerző 2014/2. szám. A hangmérnök is szerzői jogosult? – Hírmorzsák #4.12.
Módosítás előtt áll a spanyol szerzői jogi törvény – Akár azt is mondhatnánk, hogy itt volt az ideje. A spanyol szerzői jogérvényesítés ugyanis olyan szinten lejáratódott az elmúlt években, hogy az ország az Egyesült Államok Special 303 Reportjába is bekerült, mint klasszikus „kalóz kikötő”. A Padawan ügy a spanyol magáncélú többszörözés rendszerét tiporta sárba. Az elmúlt években több irányelvet is elfogadott az Európai Unió. Röviden és tömören: itt az ideje a módosításnak. A Kluwer Copyright Blog szerzője, Raquel Xalabarder Plantade szépen sorjában bemutatja a terveket.
A BitTorrent filmek gyártására készül – A hír nem vicc, bár az általam adott cím értelemszerűen nem is teljesen fedi a valóságot. A jelek szerint ugyanis a Bram Cohen által alapított, a Szilikon-völgyből működtetett BitTorrent Inc. arra sarkallja ügyfeleit, hogy 9.95$ befizetése ellenében váljon egy új, nyolc részes sorozat finanszírozójává. A „The Children of the Machine” című sorozat pilot epizódját Marco Weber fogja elkészíteni, saját zsebből és más külső támogatókkal, majd az epizódot ingyen elérhetővé teszi a BitTorrent hálózatán (ha minden igaz, decemberben). Ezek után lesz szükség arra, hogy minimum 250.000 ember támogassa a folytatás elkészítésében. Ahogy Weber fogalmazott, kiváló ötvözete lenne ez a fajta crowdfunding modell annak, amit a Kickstarter és a Netflix kínál. Én drukkolok nekik ezerrel, bár a sorozat témaköre engem nem fogott meg, így én passzolom a fizetést.
Az amerikai szerzői jogi védelmi idő történeti fejlődése – A Copyhype blog szerzője, Terry Hart, ha egyszer belelendül, akkor csak komoly dolgokról ír. Ilyen a július elején közzétett bejegyzése, amelyben a szerzői jogi védelmi idő fejlődését tekinti át pontról-pontra. Akit érdekel, hogy a megújításos szisztémától hogyan jutottak el a post mortem auctoris rendszerig, és hogy mi a szerepe ebben Steamboat Willie-nek (a.k.a. Mickey Mouse-nak), az klikkeljen a fenti linkre.
Dal+Szerző 2014/2. szám – Megjelent a Dal+Szerző idei második száma. A tartalomról röviden: interjú Bereményi Gézával, a magyar származású Desmond Childdal, Pintér Bélával, Huszár Lajossal, Both Miklóssal, Király Tamással, valamint gyermekeivel: Lindával és Viktorral. A Profil rovat célkeresztjében ezúttal Szalóky Ági és Pátkai Rozina. Természetesen most sem maradnak el a rövid hírek, hanglemez-ajánlók, ide értve a „szubjektív” zenei ajánlót, amely ezúttal a színészlemezekre fókuszál, a YouTube játszási listák, a MAHASZ streaming/rádió/single és album listák, valamint a Facebook rajongói táborok adatai. Olvashatunk egy tömör összefoglalót az egri zeneipari konferencia történéseiről, a háttérzene erejéről, a Nagy-Szín-Padról és ezúttal sem maradhat el egy kis szerzői jogozás (ezúttal a rádiók és a boltok által külön-külön fizetett jogdíjakról), valamint egy kis irodalom. Sőt, bevallom, hosszabban is olvastam volna a „nemzet dedikáltan első számú popsztárjáról”, Petőfi Sándorról.
A hangmérnök is szerzői jogosult? – Egyszer azt olvastam, hogy a találó címekben szereplő kérdőjel világosan arra utal, hogy a feltett kérdés nem igaz. Ez a jelen esetben is így lehet, ugyanis kiváló hírre lelt Hajdú Dóri kollegina, amely a feltett kérdésre keresi a választ. Történt ugyanis, hogy a sokak mellett Shawn Carterrel, vagyis Jay Z-vel együtt dolgozó Chauncey Mahan hangmérnök, miután megvádolták, hogy ellopta korábbi közös munkáik mesterpéldányait, olyan pert akasztott Jay Z nyakába, amire senki sem számított: nevezetesen annak megállapítását kérte, hogy hangmérnökként maga is olyan kreatív módon járult hozzá a dalok elkészítéséhez, hogy erre tekintettel szerzői jogok illetik. Mahan képviseletében egy „sztárügyvéd”, James Freeman jár el, ezzel együtt sem hiszem, hogy a felperesi kereseti követelés nagy sikerrel kecsegtet majd. Meglátjuk, mit hoz a jövő (vélhetőleg egyébként bíróságon kívüli kiegyezést).