Tovább csökken a BitTorrent használati aránya. Blokkolni vagy nem blokkolni? Ez itt a kérdés! Kezdeményezés a világszintű követő jog bevezetésére. Az árva mű „mini kérdőív” eredményei nyilvánosak. Fair use-e a Beastie Boys dalának átirata? – Hírmorzsák #3.21.
Tovább csökken a BitTorrent használati aránya – Ezúttal sajnos nem nyílt még lehetőségem elemeiben is megismerni a Sandvine szokásos féléves internetess jelentését, ezért kifejezetten örültem az SG.hu cikkének. Ebből röviden bárki tájékozódhat a Sandvine legutóbbi statisztikáiról, amelyekben kevés igazi meglepetést látok. A Netflix dominanciájához lassan két éve nem fűződik érdemi kétség (mióta átálltak a streamelésre a fizikai DVD lemezek kölcsönzéséről, ez várható volt). A YouTube második helye sem meglepő. Akárcsak az, hogy a BitTorrent „csak” kevesebb mint 8%-os átlagos részesedéssel bír az adatforgalomban. Az bizonyos, hogy a Sandvine statisztikái csak a publikus weboldalakat képesek mérni, vagyis a zárt jelleggel működő torrent indexáló oldalak által generált forgalom nem szerepel a táblázatokban. (A proxy-k segítségével anonimizált használat kiszűrésében nem vagyok biztos, de elképzelhetőnek tartom.) Vagyis azt mondom, hogy a streaming előretörésében és a BitTorrent visszaesésében semmi meglepő nincs, de a realitásokat nem fedik pontosan ezek a statisztikák.
Blokkolni vagy nem blokkolni? Ez itt a kérdés! – Sokszor írtam már róla, a fájlcseréléssel szembeni küzdelem jelenlegi egyik legklasszikusabb módszere az internethozzáférés-szolgáltatók perbe fogása, hogy bírói úton történjék az ISP-k kötelezése meghatározott weboldalak blokkolására. Az Egyesült Királyságból rengeteg ilyen példa hozható az elmúlt időszakból. A TorrentFreak nemrég két releváns hírt is közölt. Az elsőben arról olvashattunk, hogy Dániában is tiltólistára került négy torrent indexáló oldal. A másodikban pedig, némi cinizmussal fűszerezve arra hoz példákat a TF szerzője, hogy a nrit blokkolások ellenére milyen sok népszerű torrentoldal érhető el továbbra is a ködös Albionban.
Kezdeményezés a világszintű követő jog bevezetésére – Sosem voltam rest reklámot biztosítani olyan ötleteknek vagy kezdeményezéseknek, amelyek érdekes szerzői jogi felvetéseket tartalmaznak. Íme egy újabb: egyesek arra tesznek javaslatot, hogy világszinten váljék kötelezővé a követő jog (droit de suite) bevezetése. E furcsa nevű jogintézmény lényege, hogy a jogvédett képzőművészeti alkotások szerzőit jogdíj illeti meg alkotásaiknak utólagos, közvetítő (pl. aukciós ház) közbejöttével történő újbóli értékesítése esetén. Más szavakkal: nehogy már az aukciós házak és a művek fizikai tulajdonosai gazdagodjanak már egy képzőművész alkotásának ismételt eladásából. Egy csekély összeg a szerzőnek is jár. E jogintézményt azonban nem vezették eddig be világszerte (az EU-ban irányelv szabályozza ennek a kereteit). A kezdeményezés ezt javasolja.
Az árva mű „mini kérdőív” eredményei nyilvánosak – Régebben (
Hírmorzsák #3.16) számoltam be a Kluwer Coypright blogon közzétett rövidke árva műves kérdőívről. Íme, az eredmények immáron nyilvánosak. A válaszadók csekély száma nem meglepő, általában az „átlagembereket” hidegen hagyja egy ilyen érdekes, de testközelből nehezen észlelhető jelenség. A 2100-nál is kevesebb válasz alig hétszerese (vagy még kevesebb) annak, ahány válasz
Boros Tamás kérdőívére eddig érkezett. Ugyanakkor a bejegyzés szerzője elismerte: a válaszokon is meglepődött. Tessék csak elolvasni azt az őszinte hitetlenkedést:-)
Fair use-e a Beastie Boys dalának átirata? – Rendkívül érdekes jogvita veheti kezdetét az Egyesült Államokban: a Goldieblox nevű cég olyan reklámvideót tett közzé, melyben három lány kreatív játékokkal fejleszti magát, miközben a Beastie Boys egyik dalának („Girls”) alábbi részletét éneklik – erős átirat mellett. A Beastie Boys az alábbiakat énekelte a „lányokról”:
„Girls — to do the dishes/ Girls — to clean up my room/ Girls — to do the laundry/ Girls — and in the bathroom/ Girls, that’s all I really want is girls.”
Ennél azért erősen kedvezőbb képet fest a női nemről – a kérdéses videón túl – a Goldieblox átirata:
„Girls — to build the spaceship/ Girls — to code the new app/ Girls — to grow up knowing/ That they can engineer that/ Girls. That’s all we really need is girls.”
A Beastie Boys – a Goldieblox ügyvédei szerint – perrel fenyegette meg a céget, méghozzá az alábbi indokokkal:
„the Beastie Boys have now threatened GoldieBlox with copyright infringement. Lawyers for the Beastie Boys claim that the GoldieBlox Girls Parody Video is a copyright infringement, is not a fair use and that GoldieBlox’s unauthorized use of the Beastie Boys intellectual property is a ‘big problem’ that has a ‘very significant impact.’ „
Nem is oly rég sokat elmélkedtem a fair use tesztről. Egy ilyen ügyben sosincs biztosan előrejelezhető eredmény. A Goldieblox azonban szeretne elébe menni a problémáknak, és maga nyújtott be egy keresetet annak megállapítása (ún. „declaratory judgement” kiadása) céljából, hogy a felhasználása fair jellegű. Én arra szavazok: valószínűleg igazuk van, de mérget nem vennék rá. Egyrészt a fair use valahol mindig a szólásszabadság eszköze, és részben erre is tekintettel az átiratot transzformatívnak látom. Még akkor is, ha a használat kereskedelmi természetű, úgy vélem csekély mértékű a forrás és az eredeti mű vagy jogosult potenciális piacára gyakorolt negatív hatás, ha van egyáltalán. A Goldieblox ráadásul úgy érvel, hogy átirata egyben paródia is, vagyis az eredeti művel szemben kifejtett kritika. (Ami akár igaz is lehet.) Mégsem lehet biztosra menni, hiszen a dalszöveg átirata mellett a teljes hangfelvétel (ének nélkül) átemelésre került. Ez pedig azért erősen a fair felhasználás ellen szól. Remélem, hogy az eredményről is beszámolhatok majd e blogon.