Hírmorzsák #6.9

“Alapszolgáltatás” az internet az Egyesült Államokban. Védettek-e a filmepizódokról szóló információk? Mi kell a kalózodás felszámolásához? Nem plágium a Stairway to Heaven. Mit tanultunk az Apple Music első évéből? – Hírmorzsák #6.9.

“Alapszolgáltatás” az internet az Egyesült Államokban – Egy szövetségi fellebbviteli bíróság úgy határozott még júniusban, hogy az internet “alapszolgáltatásnak” (“utility”), és nem luxusnak tekinthető. Ebből is következően ennek a szabályozására nézve a szövetségi hatóságoknak – egészen pontosan a Szövetségi Kommunikációs Bizottságnak (Federal Communications Commission, FCC) – van hatásköre. A bírósági ítélet azt is jelenti, hogy az internetes hozzáférés biztosítói komoly szövetségi szabályozással nézhetnek szembe, a végfelhasználók ugyanakkor komolyabb védelemre számíthatnak. E döntés tehát, ha más módon és kifejezések mentén is, de potenciálisan megnyitja a kapukat az internet alapjognak történő minősítése előtt az Egyesült Államokban.

Védettek-e a filmepizódokról szóló információk? – A Mondaq hírlevelének egyik érdekessége szerint egy spanyol ember egy “középkori fantasy sorozat” (na vajon melyikről van szó?) soron következő epizódjainak történéseit ismertető spanyol nyelvű videókat tett közzé egy weboldalon (angolul pedig a Redditen). Bár a tartalmak egy részét idővel eltávolították, szerzői jogsértésre hivatkozással, a hírt közzétevő szerző szerint a videók egy jelentős része visszakerült azóta a honlapokra. A kérdés azonban ezzel együtt az: az epizódokról szóló információk részesülhetnek-e szerzői jogvédelemben, vagyis egyáltalán volna-e helye szerzői jogokra hivatkozással alkalmazni az értesítési és eltávolítási eljárást?

Mi kell a kalózkodás felszámolásához? – A Technology Policy Institute oldaláról elérhető bejegyzés tömören összefoglalja, hogy a tudományos kutatások milyen következtetésekre jutottak (az Egyesült Államokban) arról, hogy miként lehetne az online szerzői jogsértésekkel (angol terminológia szerint a kalózkodással) szemben fellépni? A bejegyzés ezek közül két fontos körülményt emelt ki: a jogszerű tartalmak olcsóbbá tétele, illetve a kalóztartalmakhoz való hozzáférés drágítása.

Page-Plant

Forrás: New York Times Evan Agostini/Invision, via Associated Press

Nem plágium a Stairway to Heaven – Őszinte leszek: nem vagyok meggyőződve a döntés helyességéről, de azt el kell fogadnom. Az eljáró esküdtszék szerint a Led Zeppelin nem mástól kölcsönözte az egyébként fantasztikus Stairway to Heaven című dalának a nyitó traktusát. A döntést egyébként sokan örömmel fogadták (a zenekar élő tagjain túl), mivel abban az önálló alkotómunka szabadságának megőrzését látják. A New York Times belinkelt cikke gyorsjelentés a verdikt közzétételét követő pillanatokról.

Mit tanultunk az Apple Music első évéből? – A Guardian online felületén egy fantasztikus összeállítás olvasható arról, hogy az Apple Music első éve milyen tapasztalatokkal szolgált. A konkrét tartalmát nem lőném le, de íme a hét tapasztalat röviden: nincs szükség ingyenes modellre, hogy fizetős ügyfeleket fogjon a szolgáltató; a streaming szolgáltatók versenye egészséges; az Apple Music külleme annyira nem rossz; az emberek odafigyelnek a zenei könyvtáraikra; az emberi tényező nem győzte le az algoritmusokat; a sztárok jelenléte a szolgáltatásnál kiemelkedő; nem minden arany, ami fénylik: a szolgáltatás Connect modulja nem váltotta be a hozzá fűződő reményeket.

Kommentek:

komment

Egy gondolat “Hírmorzsák #6.9”

  1. Pingback: A Led Zeppelin döntés elemzése – COPY21
  2. Trackback: A Led Zeppelin döntés elemzése – COPY21

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.