Breaking News: újabb magyar vonatkozású sampling per
Ilyenekre jó bloggerként ébredni. Az Index főoldalán (a Stenk rovatban) megjelent, illetve legelőször a Page Six amerikai zenei portálon közzétett hír szerint Juhász Miczura Mónika (Mitsou) keresetet nyújtott be Beyoncé-val szemben, arra hivatkozásul, hogy utóbbi a Drunk in Love című hangfelvételben engedély nélkül hangmintázta Mitsou egyik 1997-es előadásának vokális tételét.
Beyoncé dalát már 230+ millióan tekintették meg a YouTube portálján. Ennek 57. másodpercénél kezdődik a vitatott sample. A hangminta egy erősen túlfűtött hangulatú intrót követően jelenik meg, Mitsou keresetlevele szerint a cél egy erotikus kelet-európai hangzásvilág beillesztése volt a dalba.
Az érintett forrásdal – amelyet a felperes még az Ando Drom énekeseként adott elő – az alábbi beágyazott videóban hallgatható meg.
A híreket olvasva kiderül, hogy Mitsou keresetét arra alapozza, hogy Beyoncé, Jay-Z és a producer Timbaland az engedélye nélkül emeltek ki egy tételt a dalból, és manipulálták azt. Meghallgatva a két felvételt, érzékelhető közöttük az eltérés, másként megfogalmazva amennyiben valóban an Ando Drom hangfelvételéből samplingeltek az amerikaiak, akkor valóban jelentős változtatásokat eszközöltek a forrás hanganyagon. Ez természetesen nem zárja ki azt, hogy Mitsou keresete sikeres legyen, ám mindez már bizonyítás kérdése.
A Page Six weboldalán egy további érdekességet olvastam: a keresetlevél nem jelöli meg a pontos kártérítési összeget. Sajnos nem vagyok járatos a New York Állami szerzői jogi kártérítési ügyekben, ezért nem tudom, milyen összegre számíthat Juhász Miczura. Hogy miért a Manhattani Legfelsőbb Bíróságra nyújtották be a keresetet, az egyértelműen következik abból, hogy a felperesi hangfelvételt nem regisztrálták az Egyesült Államok Szerzői Jogi Hivatalánál, enélkül azonban a szövetségi szerzői jogi törvény nyújtotta védelem nem hívható segítségül, kizárólag a tagállami jogra lehet támaszkodni. Ha végeredményben valóban megítélne majd kártérítést az illetékes bíróság (az az érzésem egyébként, hogy ebből nem lesz döntés, hanem bíróságon kívüli megállapodás fog születni 1-2 hónapon belül), akkor azért a tény, hogy Beyoncé lemeze 5 millió példányban kelt el, jelölték a Grammy-re, 230+ millió megtekintést kapott a YouTube-on, egyaránt releváns lesz a végösszeg kiszámításakor.
Érdemes még olvasgatni: a New York Daily News cikkét.
Amennyiben bármi további érdekességet hallok az ügyről, lesz update.