Rövid hírek a streaming világából

A san franciscói konferencia miatt nem jutott időm blogolni a héten. Eddig. Most álljon itt két rendkívül fontos hír a streaming (és a fájlcsere) világából. Az első szerint a YouTube üzleti modellje alkalmas lehet arra, hogy a zenészek számára több bevételt generáljon, mint a hanglemezkiadás. A második hír Németországból érkezik, és egy filmes streaming portál elleni razziáról szól.

Képes lesz a YouTube visszaszorítani a zenei kalózkodást?

Nem mai észrevétel, hogy az online zenei fogyasztás súlypontja a “fizikai” másolatok készítése (letöltés) helyett eltolódni látszódik az azonnali műélvezet, egészen pontosan a streaming technológiák irányába. Erre utal a YouTube vagy a Spotify modelljeinek sikere (vagy a filmek világában a Netflix filmkölcsönzésének az “online-ná tétele”). Persze lehet, hogy ez csak amolyan Justin Bieber, Lady Gaga meg Katy Perry hype, de évekkel ezelőtt nem lehetett hallani százmilliós nézettségű felvételekről. (Biebert nem vagyok hajlandó hallgatni, de Lady Gaga – kb. egy éve feltöltött Bad Romance című dalát 386, Katy Perry hét hónapja elérhető Firework c. dalát majd 200 millióan tekintették meg eddig.) A TorrentFreak a héten közölt egy rendkívül érdekes számadatot: David Guetta felvételeit 308 millióan tekintették meg az elmúlt 12 hónapban, aminek következtében az előadó 1.540.000 dollárt kapott a YouTube reklámbevételeiből. Ahhoz állítólag, hogy ezt az összeget Guetta lemezeladásból megkeresse, legalább 2 millió kislemezt kell eladnia.

A helyzet az, hogy ezekről a számokról igazi zenei szakembereknek kellene véleményt formálniuk. Ha azonban azt nézzük, hogy
1. a fizikai zenei hordozók jövője megpecsételődött (nem mondom, hogy el fognak tűnni, de már sosem fogják elérni a régi szintet, és irreális is volna ezt várni);
2. a fájlcserélés megállíthatatlan, bár nem állítom, hogy a végtelenségig fog még erősödni – egyszerűen pont azért, mert a fogyasztói szokások sem statikusak, folyton az újra vágynak (a Verizon számításai szerint egyébként 2015-ig megduplázódik a fájlcsere forgalma – ami könnyen lehetséges, hiszen a sávszélesség folyamatos növekedésével például a Blu-Ray lemezek is egyre népszerűbb letöltési célpontok lesznek);
3. s ez jelenleg a streaming;
akkor egyet kell értenem a TorrentFreak gondolatával.

Már jelenleg is kiváló módszer a dalok reklámozására a YouTube, ez pedig csak tovább fog erősödni a jövőben. Az igazán nagy dalok százmilliós megtekintése is mindennapossá fog válni. Ami így valóban sok-sok milliós bevételt fog generálni a zenészek oldalán. Kiváló záró példa erre David Guetta azon felvétele, amelyen a YouTube egyik felfedezettje, Keenan Cahill adja elő Guetta legismertebb dalait. Csak ezt is már közel 20 millióan megtekintették.

Kino.to – itt a vége!

Ráadásul az oldal adminjai nem futnak el boldogan véle. Szerdán ugyanis egy összehangolt rendőrségi razzia keretében, mely 250 rendőr bevonásával 4 országra terjedt ki, s végül 13 letartóztatáshoz vezetett, lefoglalták a Kino.to videó streaming oldal szervereit és felszámolták annak működését. A drezdai ügyészség azzal indokolta a letartóztatások és lefoglalások elrendelését, hogy a más weboldalakon tárolt tartalmakra linkek útján utaló Kino.to tevékenységét haszonszerzési célokból az érintett videótartalmakat tároló weboldalakkal együttműködve végezték. Bízok benne, hogy az eseményekről lesz majd még további híradás, mivel bár bizonyosan voltak eddig is eljárások streaming oldalakkal szemben, ez most nagyon jelentős fogásnak tűnik (az adatok szerint napi 4 millió látogatóval bírt az oldal, 300.000 televíziós epizódot, valamint több mint 60.000 mozifilmet linkelt az oldal.

A hír egyrészt elérhető a TorrentFreak-en, azonban én előtte már az Eszter kolléganőmtől kapott német linken is olvastam óla.

Update #1: Úgy fest, hogy a Kino.to visszatért, egészen pontosan Kinox.to néven. Erről ismét Eszter kolléganőm értesített, íme a link. Ebben mondjuk simán azt olvashatjuk, hogy az új oldal pillanatnyilag már el sem érhető, a cikk szerzője szerint azonban ez nem a rendőrség vagy a jogosultak támadásának köszönhető, hanem egyszerűen az oldal iránti hihetetlen keresletet nem bírták a szerverek. LOL?

Kommentek:

komment

2 gondolat “Rövid hírek a streaming világából”

  1. tamibasi says:

    Manapság azért vannak a nagy sztároknál 100 milliós nézettségek mert video streammel foglalkozó szolgáltatók, illetve a kiadók kézbe vették a dolgokat e téren. Itt alapvetően a VEVO-ra gondolok, ami 2009-ben jött létre három nagy lemezkiadó, a Youtube és egy média vállalat együttműködésével. Régebben egy hivatalos klipet sok-sok felhasználó is feltöltött és ezek megosztották a már akkor is hatalmas nézőközönséget. Azóta ezeket a kalózverziókat többnyire sikeresen törölték a Youtube-ról, és ma már fenn vannak a hivatalosan, jogszerűen ezek a videók a VEVO jóvoltából (is), és a Youtube kereső pl. a VEVO-hoz tartozó klipeket kiemelt, első helyen dobja ki. Tehát ma a közönség többnyire ugyan annál feltöltőnél (VEVO, Warner Music Youtube csatornái) nézi meg a hivatalos klipeket, így sikerült egy helyre koncentrálni a keresletet. Ezért vannak olyan hatalmas nézőszámok sok esetben. Amúgy a fentebb említett első kategóriás sztárok mellett sokaknak van még szintén százmilliós nézettségű videója, és még több énekesnek több tízmilliós. Természetesen kalózverziók ma is vannak a Youtube-on, de margóra szorultak. Szintén a VEVO-hoz hasonló a Warner Music (ő nem alapítója a VEVO-nak) modellje, amikor is az előadóinak külön-külön Youtube csatornákat hozott létre és ott tekinthetők meg a hivatalos klipek. A videók hivatalos stream szolgáltatáson keresztüli feltöltése, a kalózverziók eltávolítása, és így a nézőközönség egy helyre koncentrálása alapvető volt ahhoz, hogy a reklámbevételekből részesedhessenek (és egyre nagyobb mértékben) a kiadók. Ezt a modellt (video stream és így a reklámbevételekből való részesedés) amúgy elég ígéretesnek tartom én is.

  2. Dr. Mezei Péter, PhD says:

    És ugye mindez megint csak azt igazolja, hogy ha a jogosultak meglovagolják a webkettőt, nem járnak rosszul!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.