Meglepő hazugság

Az egyik kedvenc digitális szerzői jogi témám a sampling, amiről ezen a blogon, ha ritkán is, de szoktam bejegyzéseket posztolni. A témával kapcsolatos előadásaim egyik legfontosabb eleme a Jay-Z által feldolgozott “Hard Knock Life” című betétdal az Annie című musicalből.


Íme a kérdéses hangfelvétel:

Csupán a biztonság (és az összehasonlíthatóság) kedvéért álljon itt egy videó ugyancsak a YouTube-ról, ami a kérdéses forrásművet tartalmazza (bár konkrétan nem épp ezt a felvételt samplingelte Jay-Z, mivel ez szemlátomást a musical filmes változatából van kiemelve, de a jelen pillanatban ez mellékes, a lényeg hallható).

És akkor a meglepetés! A Fair Use Lab nevű oldal, amely az amerikai szerzői jog egyik legfontosabb tételével, az általam is gyakran vizsgált (még a disszertációmban is külön fejezetet kapó) fair use teszttel kapcsolatos információkat, eseteket, érdekességeket gyűjt csokorba, egy interjú részletet közölt nemrég, amiben Jay-Z beismerte, hogy amikor a fenti dal elkészítéséhez kért engedélyt az eredeti jogosultaktól, hazudott nekik azzal kapcsolatban, hogy az Annie mennyire fontos, meghatározó eleme volt a fiatalkorának. A hazugság szerint a musicalt élőben is látta a Broadway-n. Gyakorlatilag nem, és mindent csak kitalált, hogy megkapja az engedélyt a felhasználásra. Jay-Z szavaival élve:

“GROSS: So in other words, you lied a little bit in order to get the rights.
JAY-Z: Yeah, it was, you know, it was a bad lie for a good reason.”

Hát nem tudom… Egy olyan jogrendszerben, ami notóriusan szeret pereskedni, ez a beismerés talán túlzottan is bátor. Nekem viszont hasznos információ, s mikor legközelebb ismét előkerül e dal az óráimon, újabb történettel tudom majd színesíteni a kurzus kereteit.

2 thoughts on “Meglepő hazugság”

  1. HungarianBarbarian says:

    en egyik beat-embe felhasznaltam egy Marlena Shaw nevu R&B enekesno szamabol egy 1.5 masodperces sample-t. 1969ben vette fel a szamot egy Cadet records deal kereteben. azota beolvadt a Cadet a Universal Music-ba. van egy jo license template-em, amit el fogok kuldeni a universal-nak, hogy licenszaljal ki nekem a szamot 50%-os resztulajdonert. tehat minden bevetel 50%-at ok kapnanak. kivancsi leszek, hogy reagalnak. szerintem sehogy se! es ez meg csak a sound recording copyright lenne, gozom sincs, hogy hol keressem a publishing/composition right-okat. se a BMI, se az ASCAP, se a SESAC adabazisaiban nem szerepel ez a szam.

    mindezt azert mondom, mert en mar ott leragadtam, hogy kie a copyright!! eloszor is nem jay-z, hanem kanye west csinalta a Hard Knock Life beat-et. tehat jay-z megvehette a producer jogait a beat-hez. aztan kitol kert engedelyt a felhasznalasra? kinek irt levelet?? az annie is valami nagy cegnek a tulajdonaban lehet, nem tudom mennyire erdekelne oket egy ilyen "emotional appeal." ez az egesz kamu!

  2. Dr. Mezei Péter, PhD says:

    Még az is lehet:-)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.