Konferencián Ausztriában
Két éve, hogy Kitzbühelben nemzetközi adójogi konferencián vettem részt. (Természetesen nem értek hozzá, meghívottként élvezhettem a festői osztrák völgy szépségeit.) Ezúttal azonban szakmába vágó rendezvényre érkeztem, mely a „Global IP Strategies after the Crisis – The World Has Changed” fantázianevet viseli. Sokan sokféle dologról fognak itt beszélni (sajnos többségében szabadalom és védjegy), úgyhogy a „fantázianév” szó helytálló. A tervezett panelek között van azonban három olyan, amelynek témái közel állnak a szívemhez, ezért érdemes lesz róluk blogbejegyzést készíteni.
Rögtön a hétfő délutáni panel keretében egy kanadai ügyvéd tartott előadást „Copyright’s Internet Jurisdiction” címmel, melyben jogeseteken keresztül igyekezett érzékeltetni, miként ítélik meg az egyes országok bíróságai azokat az eseteket, melyek egyszerre több országban is jogsértést eredményeznek. Elsősorban mozifilmek és fényképek témaköréből hozta a példákat Peter Ruby. Ezek közül ráadásul kettőt ismertem is (a Perfect 10 v. Google ügy kapcsán érdekes, szinte vicces volt látni, milyen zavartan merte csak kimondani az előadó, hogy a Perfect 10 „felnőtt tartalmakat” kínál az előfizetőinek), a másik kettőről pedig előző este, vacsoránál beszélt az asztaltársaságnak. Az esetek közül a legérdekesebb az volt, ami a Star Wars filmek birodalmi rohamosztagos kevlárjának utángyártott darabjait online értékesítő brit emberrel szemben Kaliforniában kiszabott 5 milliós kártérítésről szólt. A jogeset pikantériája, hogy az amerikai döntést nem sikerült az Egyesült Királyságban végrehajtatni. (Megjegyzem, az előadásból sajnos nem derült ki, hogy az eset miért volt szerzői jogsértés.)
A második előadó, amerikai ügyvéd, egy olyan témát járt körül, amelynek részleteiről a tavalyi chicagói konferencián hallottam egy érdekes előadást. Ez a szövetségi szerzői jogi per indításához, illetve a törvényileg rögzített kártérítés, valamint az ügyvédi költségek pervesztesre való áthárításához elengedhetetlen regisztrációs eljárásról szólt. Lawrence Robins arra helyezte a hangsúlyt, hogy a regisztráció a külföldi szerzői művek számára is nyitva álló lehetőség, mi több, az Egyesült Államokban való perléshez szintén elvárt. Robins megjegyezte, hogy az előzetes (a jogsértést megelőzően sorra kerülő) regisztráció nem igazán bevett külföldiek esetén, és a törvény által nyújtott – a jogsértés megtörténtétől számított – három hónapos „türelmi idő” sem túlzottan segít az „egyszeri külföldinek”, túl rövid ez az idő ahhoz, hogy a tudomására jusson a jogsértés.
A konferencia eseményeiről csütörtökön jelentkezek friss hírekkel, még ha csak röviden is, mert aznap a kettő szerzői jogi tárgyú előadásból az egyik az enyém.